Vi håber på togkørsel op til julen 2018

Aarhus Nærbane skal ombygges til Aarhus Letbane. Anlægsarbejdet betyder nedlukning af togdriften fra den
26. august 2016. 
Midttrafik indsætter flere afgange på linie 100 samt opretter nye busruter og teletaxa som alternativer til togene.

ERSTATNINGSKØRSEL:

 

Til transport mellem Hornslet og Aarhus kan man benytte Rute 100, der får et øget antal afgange.

Desuden er der Rute 84 – en ny alternativ rute – der udover forbindelse til Aarhus – også går til Mørke og Ryomgaard:

Rute 84: Ryomgård – Mørke – Hornslet – Løgten – Skødstrup - Hjortshøj – Lystrup - Aarhus.
Se køreplan >>

 

Teletaxa Du kan bestille en teletaxa og køre fra adresse til adresse langs strækningen på hverdage i tidsrummet kl. 22.00-24.00 og fra 5. marts 2016 lørdag, søndag og helligdage fra kl. 6.00-24.00. 

Læs mere om teletaxa >>

 

På nedenstående oversigt kan du se, hvilke alternativer du har fra din station. Der kan være flere. Tjek evt. rejseplanen.dk

 

 

REJSEBESTEMMELSER:


Det er Midttrafiks almindelige rejsebestemmelser for bus og teletaxa, der gælder i de nævnte alternativer. Dog med den forskel, at man ikke kan medtage cykler i erstatningsbusserne.

OMBYGNING TIL LETBANE

 

Fredag den 26. august 2016 var den sidste køredag med nærbanen fra Odder via Aarhus og Hornslet til Grenaa. Nærbanen lukker ned, fordi der skal etableres kørestrøm på strækningen mellem Odder og Grenaa, da den nye letbane skal køre på el fremfor diesel. 

I første omgang etablerer Aarhus Letbane fundamenter til i alt 3.000 master, der skal bære kørestrømmen. Efterfølgende opsætter de master, 
monterer kørestrøms-ledninger, opsætter nye bomme og meget mere.

Det er nødvendigt at lukke ned for toget på Aarhus Nærbane, fordi man udfører arbejdet fra en såkaldt masterig, der kører på skinnerne.

Desuden vil der også blive lavet opgradering af stationerne – blandt andet med etablering af toiletter – i Syddjurs og Norddjurs Kommune.

Når Aarhus Letbane åbner i efteråret 2017 bliver det med nye moderne elektriske letbanetog, der forhåbentlig kommer til at køre oftere både mod Aarhus og mod Grenaa. Planerne at der i myldretiden skal være fire afgange i timen mod Aarhus H og to afgange i timen mod Grenaa.
Det vil være meget let at skifte til den nye letbaneline – der kører mod Skejby og ad Randersvej – i Lystrup.

Letbanetogene produceres af Staedler

  • Tango hedder modellen, der indsættes mellem Aarhus H og Grenaa

  • 39 meter langt togsæt (3 sammenhængende enheder)

  • Med plads til 266 passagerer

  • En tophastighed på 100 km/t

  • Banestrækningen til Grenaa på næsten 100 km skal elektrificeres

 

Det bliver Variobahn – en mindre, langsommere model – der skal køre på strækningen fra Aarhus H ad Randersvej over Skejby til Lystrup.

 

Læs mere om arbejdet med Aarhus Letbane >>

 

 

Forsiden